Historie

1909 De ‘Johanna Jacoba’ werd in opdracht van Freerk Faber uit Workum gebouwd als beurtschip op de werf van Botje Ensing in Groningen. Het werd vernoemd naar Freerk zijn moeder, Johanna Jacoba Faber – Luynaar.

1909 – 1929 Het schip voer dagelijks drie keer beurt- en passagiersdiensten tussen Workum en Bolsward.

1929 Pieter Sijbesma uit IJlst werd de eigenaar. Hij voer zes dagen in de week een beurtdienst tussen IJlst en Sneek.

1940 – 1945 In de Tweede Wereldoorlog werd het schip ingevorderd door de bezetters. De geallieerden hebben het schip in Groningen tot zinken gebracht.

1945 – 1956 Na de oorlog bracht de eigenaar, samen met zijn schoonzoon P. Speerstra, het schip weer in de vaart en deed het weer dienst als beurt- en passagiersschip.

1956 – 1960 De ‘Johanna Jacoba’ werd afgekeurd voor passagiersvervoer, waardoor het in deze tijd alleen nog maar vracht vervoerde.

1960 – 1992 Periode van omzwervingen in Uitgeest en Zaandam.

1992 – heden  Gemeente Wymbritseradiel (thans behorend tot de gemeente Súdwest Fryslan) kocht het schip in 1992, waarna het werd overgedragen aan de stichting Johanna Jacoba. Een grondige restauratie volgde, bekostigd uit giften van instellingen, bedrijven en particulieren.

Daarna is het schip als passagiersschip in de vaart gekomen en door de inzet van vele vrijwilligers vaart het regelmatig op de Friese wateren.

Belangstellenden kunnen de Johanna Jacoba inhuren voor een unieke vaartocht. Zo heeft het al heel wat tochten gevaren met als hoogtepunt Koninginnedag 1993, toen de Koninklijke familie op de ‘Johanna Jacoba’ door de grachten van Sneek voer, een geweldige promotie!
In 1995 werd het tijdens de 60ste Sneekweek tot ‘Schip van het jaar’ verkozen en in 2009 werd het 100 jarig bestaan gevierd.

11811335_922396501168594_3650859891410725256_n